Cílem předmětu je, poznání studentů v oblasti činnost školy jako výchovně-vzdělávací instituce se všemi vnějšími i vnějšími problémy, poznat žáky a třídu jako sociální skupinu a poznat různé pojetí práce učitele.

Kurz se zabývá vlivem učitele na formování digitální gramotnosti žáků prvního stupně základní školy. Přináší pohled na definice pojmů gramotností, popisuje vývoj a současnost zařazení oblasti ICT do výuky na 1. stupni základní školy a v neposlední řadě seznamuje s teorií difuze inovací. Neopomíná analýzu  aktuálních výsledků výzkumů v této oblasti u nás a v zahraničí. V dalších partiích seznamuje s výsledky výzkumu na otázky, zda existuje vztah mezi typem učitele podle Rogersovy typologie přijímání inovací v oblasti ICT a formováním digitální gramotnosti jeho žáků ve sledovaném období a dále zjistit, jakým způsobem ovlivňuje osvojování inovací učiteli jejich postoje k využití ICT ve vzdělávání.

Tato publikace s titulem Finanční gramotnost je jistě knihou, která zaujme všechny čtenáře především svou aktuálností. Její podtitul „Otázky a odpovědi, problémy a jejich řešení“ naznačuje, komu je kniha primárně určena: lidem, kteří se chtějí orientovat ve světě financí nikoliv z profesních důvodů, ale s ohledem na své občanské – a v podstatě osobní – potřeby.

Čtenář je postupně seznamován – nutno podotknout jednoduše a čtenářsky velmi přívětivým způsobem – nejen s fungováním národní i světové ekonomiky (např. v kapitolách popisujících globální ekonomický systém, principy veřejné volby, směnu zboží, daně, ekonomické externality, trh práce a nezaměstnanost), ale text se zaobírá i tématy úzce rodinnými (např. domácí finance či možnosti a formy podnikání).

Nový a odlišný oproti podobným titulům je (vedle zmíněné stylistické a jazykové jednoduchosti) popis aktuálních ekonomických pojmů jako je kryptoměna, sdílená ekonomika, aktuální účetní principy a zásady, exekuce a systém oddlužení občanů v ČR.

Kniha obsahuje vedle výkladové části i celou řadu příkladů a příběhů, která některými složitějšími tématy provedou čtenáře skutečně tak, aby porozuměl především podstatě a principu těchto fenoménů, které jsou propojeny se základní snahou autora – ochrana a prevence předlužení, odvrácení exekucí a podobných nepříjemných jevů, se kterými se v současnosti setkáváme poměrně často. Závěrečné doporučující desatero shrnuje nejen obsah knihy, ale i snahu autora vést čtenáře k ekonomické opatrnosti, a je logickým myšlenkovým vyústěním celého textu.

V těchto kapitolách zcela určitě nalezne čtenář poměrně široké poučení, které mu jiná odborná publikace jako neekonomovi pochopitelně poskytnout nemůže. Kniha je určena proto všem, kteří již opustili školní prostředí a jsou se starostmi o rodinné finance běžně konfrontováni. To byl nepochybně cíl autora a domnívám se, že byl touto prací úspěšně naplněn. A to zejména proto, že autor je v dané problematice vysoce erudovaný a dokáže skloubit své ekonomické a andragogické vzdělání do zajímavé a čtivé publikace.

 

 

 

prof. PaedDr. Pavel Doulík, Ph.D.

děkan Pedagogické fakulty

Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem

Hlavním účelem tohoto kurzu je šířeji obeznámit jeho účastníky s relativně novým specifickým prostředím pro tvorbu Školských Vzdělávacích Programů (ŠVP), které vyvinula Česká Školní Inspekce (ČŠI) za účelem podpory činnosti škol a školských zařízení, stejně jako účastníkům podrobně přiblížit samotný informační systém InspIS ŠVP, který by měl dle vyjádření ČŠI výrazně usnadnit a zkvalitnit tvorbu, administraci a naplňování ŠVP, včetně poměrně jednoduchého a přehledného manuálu, který krok za krokem vysvětluje proces tvorby ŠVP. Navazujícím sekundárním účelem je poté především inspirovat a povzbudit samotné účastníky, aby si samy na základě osvojených znalostí a dovedností, zkusili zpracovat ŠVP své vlastní školy či školského zařízení prostřednictvím právě tohoto prostředí, a to na základě vlastního bilancování všech pro a proti informačního systému InspIS ŠVP, jehož využití není, na rozdíl od InspIS SET nebo InspIS DATA, pro školy zatím povinné