Cílem kurzu je seznámit posluchače s problematikou edukace a korekce vzorců chování osob, u kterých lze pozorovat odlišnosti z pohledu sociokulturní normy v psychickém vývoji a sociálních vztazích.

Posluchači získají přehled o biopsychosociálních příčinách vzniku poruch chování a o základních problémech etopedie, jako speciálně pedagogické disciplíny.

Dále získají informace o vybraných metodách etopedické práce a o charakteristice institucí, ve kterých je tato péče realizována. Součástí předmětu jsou návštěvy ve vybraných zařízení s přímou účastí na realizované praxi.

Obsah

1. Etopedie a její místo v soustavě pedagogických a dalších vědních disciplín

2. Etopedie jako speciálně pedagogická disciplína, předmět a cíl oboru

3. Vztah etopedie k ostatním vědním disciplínám

4. Členění poruch chování a jejich klasifikace

5. Biologické, psychické a sociální faktory zvyšující pravděpodobnost poruch chování a sociálního znevýhodnění

6. Přístupy k péči o mravně narušené (z historického hlediska)

7. Vývoj péče o obtížně vychovatelné v zahraničí. (tradiční systémy, rodinné systémy, systémy s vnitřní sociální strukturou).

8. Historie péče o obtížně vychovatelné v našich zemích

9. Korekce chování a korektivní proces

10. Znaky a jednotlivé etapy korektivního procesu

11. Prostředky a formy etopedické péče

12. Metody etopedické práce a jejich účinnost

13. Školská a neškolská zařízení zajišťující etopedickou péči

14. Klasifikace a popis jednotlivých typů zařízení

15. Vývojové poruchy v dětském věku a dospívání